Frågor & Svar

Här har vi har samlat och besvarat de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte informationen du söker kan du kontakta oss här.

Kontroll av synen

Tillverkning & kvalitet

Garanti, reklamation & ångerrätt

Sortiment

Betalningsalternativ

Terminalglasögon

Till dig som fått glasögon

För att bibehålla glasets optiska egenskaper och förlänga livstiden på dina nya glasögon är det viktigt att sköta om dem på rätt sätt.

Skötselråd för dina nya glasögon

Vid rengöring
  • Skölj alltid dina glasögon i kallt eller ljummet vatten innan du putsar dem. Då tar du nämligen bort små partiklar som annars kan repa glaset.
  • De skall inte sköljas i varmt eller hett vatten, då de är känsliga för höga temperaturer och stora temperaturväxlingar.
  • När du putsar dina glasögon så kan du använda diskmedel eller glasögonputs och torka av med en trasa av 100% bomull eller en microfiberduk som suger till sig damm.
  • Använd ej putsmedel som innehåller ammoniak eller silikon. Ex. Fönsterputs.
  • Skydda dina glasögon i ett fodral när du inte använder dem, helst ett hårt.
Undvik att repa glasen
  • Lägg inte glasögonen med glasen nedåt då detta riskerar att repa glasen.
  • Putsa inte glasen på klädesplagg du har på dig. Detta ger en ökad risk för repor p.g.a. partiklar som fastnat i kläderna.
  • En putsduk som förvarats på felaktigt sätt kan innehålla smuts och hårda partiklar som kan repa glaset.
Behandlade glas kan krackelera
  • Om glasögonen ex ligger i ett fodral i framrutan på bilen. Fodralet fungerar då som en ugn och blir mycket varmt inuti.
  • Om glasögonen används i en bastu. Glasen kan ta skada av stora temperaturväxlingar.
  • Tvättning av glasögon i hett/kallt vatten. Utsätt inte behandlade glasögon för temperaturer över eller under 50 grader.

Garantier

Kostnadsfri efterjustering
  • Som kund till oss kan du alltid komma in för gratis efterjustering.
Två års produktgaranti
  • Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som avser normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätt ej.
Nöjd kundgaranti
  • Utöver konsumentverkets riktlinjer (2år) så erbjuder vi 90 dagars utöka trygghet. Du kan prova hemma i lugn och ro. Läs mer här.

Så här tolkar du ditt kvitto och recept

Kvitto innehåll

  • 1. Kundnummer
  • 2. Order-/ referensnummer
  • 3. Glasögonrecept
  • 4. Datum för köptillfälle

Recept innehåll

  • R: Höger öga
    V: Vänster öga
  • Sfär
    Sfärvärdet anger hur starka glasen är.
    finns det ett plustecken (+) före värdet så är du översynt,
    och finns det ett minustecken (-) så är du närsynt.
    Står det Plano så betyder det +/- 0, alltså ingen styrka.
  • Cylinder (CYL)
    Korrigerar din astigmatism/ brytningsfel.
  • Axel
    Axelläget anges i grader och beskriver riktningen på cylindern (CYL), korrigeringen av astigmatism.
    Axelvärde är alltid mellan 0 och 180 grader.
  • När Addition (NADD)
    Lästillägg för de som behöver det.
    Finns vid beställning av progressiva glasögon.
    Värdet är alltid positivt och oftast identiskt för båda ögonen.
    Terminal Addition (IAdd) är tillägg för terminalglasögon.
    Utprovat arbetsavstånd.
  • Visus
    Synförmåga med korrigerat glas. 1.0 i visus anses vara normalt.
    Krav för körkort med behörighet kräver 0,5 eller högre i synskärpa vid användning av båda ögonen.
    Med eller utan glasögon och/eller kontaktlinser.
    OBS Receptet på kvittot gäller ej som intyg till Transportstyrelsen.
    Boka tid för särskild undersökning med utfärdat datum max två månader.
1. Kundnummer
2. Ordernr/ Referens
3. Recept – prescription
4. Köpdatum