Frågor & Svar
Här har vi har samlat och besvarat de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte informationen du söker kan du kontakta oss här.
Kontroll av synen
Vi erbjuder två olika undersökningar:
Styrkekontroll 0 kr– för dig mellan 20 och 69 år. Utförs av optikerassistent. Denna typ av undersökning räcker gott för att få fram vilka styrkor du behöver i dina glasögon. Fungerar bra oavsett om du behöver progressiva glas eller inte, solglasögon med styrka mm.
Synundersökning 195 kr– utförs av legitimerad optiker. Här utförs en lite grundligare undersökning. Är du mellan 8-19 år bokar du en synundersökning.
Nej, det behöver du inte. Är receptet max 1 år har du samma styrkegarantier som om du gjort synundersökning eller styrkekontroll hos oss. Ta med receptet, helst utskrivet. Är receptet mer än 1 år rekommenderar vi dig att boka en tid.
Är du inte nöjd med dina nya glasögon har du 90 dagars Nöjd kundgaranti. Kontakta oss inom 90 dagar från det att du fått dina glasögon, så ska vi undersöka vad som kan vara problemet. I många fall är det en invänjning eller justering som löser problemet. Ibland är det information om hur man ska använda sina glasögon (oftast progressiva glas). Olika typer av slipningar fungerar olika bra vid olika aktiviteter. Anser vi att det är en ny undersökning som behövs bokar vi en och försöker på så vis rätta till det som känns fel.
Det viktiga är att du kontaktar oss inom 90 dagar, även om du inte har möjlighet att komma till oss inom den tiden!
Ja det går bra att boka flera undersökningar men det är bra om vi får korrekta uppgifter på var och en som vill komma. Ny journal skapas automatiskt i vårt datasystem. Det går bra att boka flera tider i samma namn, vi ändrar i så fall uppgifterna när ni kommer till butiken. OBS! Här krävs olika e-postadresser då kontot som skapas styrs av adressen.
För att vara säker på att få en undersökning så är det säkrast att boka en tid. Vi tar alltid emot kunder i mån av tid men är det fullbokat så kan vi tyvärr inte ta emot drop-in.
Tillverkning & leverans
Leveranstiden är 3-5 timmar på glasögon som vi kan tillverka hos oss. Om glasögenen behöver beställas eller om du väljer att få dem hemskickade med DHL får du räkna med en leveranstid på 3 veckor.
Då vi har ett eget modernt sliperi kan vi få ner priserna utan mellanhänder. Vi använder samma grundmaterial och tillverkningsteknik som de stora sliperierna. Vi har samma kvalité på våra glas och glasögon som hos övriga optiker.
De varor vi inte kan tillverka beställer vi från extern leverantör och leveranstiden är ungefär 3 veckor.
Ja, det går bra. Då får du räkna med en leveranstid på 3 veckor. Vi prioriterar tillverkningen av glasögon som ska levereras på 3-5 timmar och hämtas upp i butiken.
Vi skickar med DHL, så du hämtar ut dina glasögon hos ett DHL-ombud (ibland i en utlämningsbox). När det är dags att hämta dina glasögon får du ett SMS av DHL.
Det brukar gå bra. Vi gör en bedömning av dina gamla glasögon för att se om bågen har den status som behövs för att klara ett glasbyte. Kostnaden för att slipa in glas i egen båge är 300-500 kr. Skulle bågen gå sönder har du ingen garanti.
Ja, ta med recept från din ortoptist eller ögonläkare.
Garanti & reklamation
Om dina nya glasögon inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig kontakta oss inom 90 dagar så hjälper vi dig att undersöka vad orsaken kan vara. För oss är det viktigt att du är nöjd med ditt köp!
Vi följer konsumentverkets riktlinjer. Skador som avser normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätts ej.
Betalningsalternativ
Ja. Med Gekåskortet har du möjlighet att dela upp din betalning.
Mer information och ansökan, läs mer här.
Till dig som fått glasögon
För att bibehålla glasets optiska egenskaper och förlänga livstiden på dina nya glasögon är det viktigt att sköta om dem på rätt sätt.
Skötselråd för dina nya glasögon
Vid rengöring
- Skölj alltid dina glasögon i kallt eller ljummet vatten innan du putsar dem. Då tar du nämligen bort små partiklar som annars kan repa glaset.
- De skall inte sköljas i varmt eller hett vatten, då de är känsliga för höga temperaturer och stora temperaturväxlingar.
- Använd gärna putsmedel som är avsett för glasögon och en mjuk putstrasa.
- Använd ej putsmedel som innehåller ammoniak eller silikon. Ex. fönsterputs.
- Skydda dina glasögon i ett fodral när du inte använder dem.
Undvik att repa glasen
- Lägg inte glasögonen med glasen nedåt då detta riskerar att repa glasen.
- Putsa inte glasen på klädesplagg du har på dig. Detta ger en ökad risk för repor p.g.a. partiklar som fastnat i kläderna.
- En putsduk som förvarats på felaktigt sätt kan innehålla smuts och hårda partiklar som kan repa glaset.
Behandlade glas kan krackelera
- När glasögonen t. ex ligger i ett fodral i framrutan på bilen. Fodralet fungerar då som en ugn och blir mycket varmt inuti.
- När glasögonen används i en bastu, nära en öppen spis/brasa eller när du öppnar en ugnslucka.
- När du utsätter glasögonen för stora temperaturväxlingar exempelvis gå från en varm bastu ut i stark kyla.
- När du rengör glasögonen i hett vatten kan både glas och båge förstöras. Vi rekommenderar max 45°.
Garantier
Två års produktgaranti
- Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som uppstått från normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätts ej.
90 dagars Nöjd kundgaranti
- Om dina nya glasögon inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig kontakta oss inom 90 dagar så hjälper vi dig att undersöka vad orsaken kan vara. För oss är det viktigt att du är nöjd med ditt köp!
- Dock har vi inte öppet köp på individanpassade produkter, vilket innebär att du inte kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.