Frågor & Svar

Här har vi har samlat och besvarat de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte informationen du söker kan du kontakta oss här.

Kontroll av synen

Tillverkning & leverans

Garanti & reklamation

Betalningsalternativ

Till dig som fått glasögon

För att bibehålla glasets optiska egenskaper och förlänga livstiden på dina nya glasögon är det viktigt att sköta om dem på rätt sätt.

Skötselråd för dina nya glasögon

Vid rengöring
  • Skölj alltid dina glasögon i kallt eller ljummet vatten innan du putsar dem. Då tar du nämligen bort små partiklar som annars kan repa glaset.
  • De skall inte sköljas i varmt eller hett vatten, då de är känsliga för höga temperaturer och stora temperaturväxlingar.
  • Använd gärna putsmedel som är avsett för glasögon och en mjuk putstrasa.
  • Använd ej putsmedel som innehåller ammoniak eller silikon. Ex. fönsterputs.
  • Skydda dina glasögon i ett fodral när du inte använder dem.
Undvik att repa glasen
  • Lägg inte glasögonen med glasen nedåt då detta riskerar att repa glasen.
  • Putsa inte glasen på klädesplagg du har på dig. Detta ger en ökad risk för repor p.g.a. partiklar som fastnat i kläderna.
  • En putsduk som förvarats på felaktigt sätt kan innehålla smuts och hårda partiklar som kan repa glaset.
Behandlade glas kan krackelera
  • När glasögonen t. ex ligger i ett fodral i framrutan på bilen. Fodralet fungerar då som en ugn och blir mycket varmt inuti.
  • När glasögonen används i en bastu, nära en öppen spis/brasa eller när du öppnar en ugnslucka.
  • När du utsätter glasögonen för stora temperaturväxlingar exempelvis gå från en varm bastu ut i stark kyla.
  • När du rengör glasögonen i hett vatten kan både glas och båge förstöras. Vi rekommenderar max 45°.

Garantier

Två års produktgaranti
  • Vi följer konsumentverkets riktlinjer och vi vill alltid försöka möta kunder så de får bästa service. Två år är det normala för fabrikationsfel och reklamationer hanterar vi direkt. Skador som uppstått från normalt slitage, oaktsamhet eller förlust ersätts ej.
90 dagars Nöjd kundgaranti
  • Om dina nya glasögon inte motsvarar dina förväntningar ber vi dig kontakta oss inom 90 dagar så hjälper vi dig att undersöka vad orsaken kan vara. För oss är det viktigt att du är nöjd med ditt köp!
  • Dock har vi inte öppet köp på individanpassade produkter, vilket innebär att du inte kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.